2017/09/01

A Kysel'-ferráta

Szlovákiában az egyetlen ferráta, amit kipróbáltunk. Nemrég nyitották újra, mint ferrátát, régebb olyasmi lehetett, mint a többi szurdokvölgy, sok fa-elemmel, ugyanis leégett. Ingyenes a belépés, például Erdőaljáról (vagyis Podlesoktól) támadható, mondjuk egy 7-8 órás túra keretében.
A két vasalt szakasz ebből viszonylag rövidke, talán 1-2 órás, egyirányúsított, 66 euró bünti van, ha szembe mész a forgalommal. Nehézségét közepes-nek írják le, a besorolása C, de szerintünk max. B lehet, egyik legkönnyebb ferráta, amivel csak dolgunk volt. Nincs kifejezetten kapaszkodós szakasz, pár helyen előfordul, hogy a lépés bennebb van, mint a fogás. Szurdokvölgyről lévén szó, nem is nagyon kitett, többnyire a patak fölött pár méterrel a sziklafalak között haladunk. Elág fölösleges ferráta szettet cipelni idáig, bérelni 5 euróért viszont egyenesen pénzkidobás. Tipikus kezdőknek való útvonal, ez esetben azért persze akasztgassátok a vasakat. Külön érdekessége, hogy gyerekméretre van tervezve, emiatt mi legtöbbször inkább nem is akasztottunk, mert használni balesetveszélyesebbnek tűnt. Ha nálunk a Stan-völgyét a szlovákok ferrátásítanák, fix így nézne ki.

Megközelítésére, mi a sárga jelzésű, többnyire a szintvonalon kígyózó hosszabb ösvényt használtuk, mert a pirosat azelőtt való nap a Suchá Belából visszafele már megismertük, és az kimászat némi szintkülönbséget is át a hegyen. Menedékkőn (Kláštorisko), ami egy elég nagy csomópontnak számít a Paradicsomban, van egy kolostorrom is,  meg egy szimbolikus temető (Symbolický cintorín), annak aki bírja a kultúrát. Ilyen temetőt a Poprádi-tó mellett is találunk.

A fennsíkon a borús idő ellenére is sokan lófrálnak, a vasalt szakaszon viszont nem voltak sokan, kifejezetten sorban állni nem kellett, de azért kikötve fotózni se nagyon volt pofánk. Amúgy mint minden szurdokvölgyben itt is kevés a fény, állvány nélkül sokat ne reméljetek.
Sehol másutt Szlovákiában, egyedül Menedékkőnél láttunk turistákat hóvédő kamásliban. Meg is örültünk, hogy ezek biztos hazánkfiai EKE-sek, mert ők szoktak augusztusban hóvédőt viselni, de végül nem mertük megkérdezni.